Novinky

Rozhovor se zakladateli firmy RESPILON

Nečekejte běžný rozhovor, obsah tohoto místy připomíná scénář akčního filmu. Do příběhu ústřední dvojice zasahují dramatické události, které si nezadají s těmi z hollywoodských trháků: výbuch sopky v tropickém ráji, čínská armáda obsazující továrny, celníci, kteří zabavují a následně ničí jediné vzorky unikátních respirátorů, chybná rozhodnutí, za něž se draze platí, a především - pandemie viru, která ochromuje celý svět.

 

Výrobců ochranných pomůcek se v Česku při první vlně koronaviru vyrojila spousta. Některé firmy se na ně přeorientovaly z jiného oboru, pro další jde o dlouhodobou specializaci. Objevily se společnosti, které mohutně investovaly do výrobních linek a produkují v milionech kusů za měsíc, jako je třeba Batist Medical. Jsou tu firmy jako zlínský Spur, který roušky s vlastním nanovláknem Spur-Tex přidal k plastikářské výrobě. Jsou tu rovněž zajímaví průkopníci, například tvůrci celoobličejových masek se silikonovou ústenkou Nanologix.

 

My jsme si na rozhovor vybrali společnost Respilon. Letos roste raketovým tempem, je inovativní, mimořádně dravá a po jejím produktu může být celosvětová poptávka. Cestu k úspěchu však lemovaly kromě nápadů a úsilí také přešlapy, pokuty a spory. Nedůvěra, exekuce. Zklamání a naštvání tisíců lidí. Dluhopisy za 40 milionů korun. Bombasticky oznámená spolupráce se státem a trapná dohra, vrcholící pokutou. Od státu.

 

Respilon původně vyráběl a nakupoval v Číně a v Turecku, po hořkém jaru však převedl výrobu do Česka.

Ve vývoji se spojil s Izraelci a jejich technologií využívající akcelerované oxidy mědi. Stejně tak spolupracují na výrobě a vývoji nanomateriálů s českými dodavateli. Laicky řečeno, spojují české nano a izraelskou technologii ničící virus. Hotový výrobek, RespiPro VK, je pak made in Brno.

Forbes viděl v prvních listopadových dnech funkční výrobní linku v Technologickém parku v Brně i desítky krabic s novými revolučními respirátory.

 

Teď manželé Zimoví, majitelé Respilonu, po všech dramatických událostech drží v ruce malý balíček tělové barvy. Má to být jejich eso v boji proti koronaviru. Samosterilizační respirátor prý nemá na trhu obdoby. Oficiální uvedení se chystá právě teď, v listopadu. A oni tvrdí: „Respirátor nejdřív poputuje do Česka. Až pak dál do světa.“

 

Kdybyste měli popsat rok 2020 jedním slovem, jaký pro vás byl?

    Zima: Turbulentní.

    Zimová: Bouřlivý

 

Tak se na ten bouřlivý rok pojďme podívat. Zajímalo by mě, jestli člověk, který se živí prodejem roušek, někdy přemýšlí nad tím, že by mohla přijít celosvětová pandemie.

    Zimová: Náš primární trh, na který jsme vstoupili v roce 2013, byl asijský a tam vzhledem k populaci předpoklad k epidemiím byl. Ale celosvětová pandemie? To je úplně jiný rozměr. Bouřlivé jarní období ukázalo, jak jsme byli nepřipravení.

    Zima: Nutno ale říct, že první produkt, který jsme vyvinuli - ten jsem ještě řezal v kuchyni na prkýnku - byl motivovaný v roce 2005 pandemií ptačí chřipky a 2009 prasečí chřipky.

 

Kolik jste za letošek prodali ochranných nanovlákenných pomůcek, tedy respirátorů a ústenek?

    Zima: To je citlivá věc, konkurenční záležitost.

    Zimová: Ale zase komu a kdy jindy to říct?

    Zima: Od ledna do dneška jsme prodali kolem 2,5 milionu kusů ochrany respiračního ústrojí (rozhovor vznikl na konci října, pozn. red.) plus jsme dodali dalších pět milionů kusů materiálu, tedy filtrů, našim partnerům. Celkově jsme dodali materiál na 9,5 milionu kusů masek, část do vlastní produkce. Za rok 2019 jsme měli obrat kolem dvou milionů eur, teď cílíme na 15 milionů eur (přes 400 milionů korun). A to je konzervativní odhad.

 

V kolika zemích je možné koupit něco od Respilonu?

    Zima: Respilon je holding, který má zastoupení v Číně, ve Španělsku, v Americe, v Británii. Exportujeme skoro do 50 zemí světa.

 

Nanovlákenné roušky jste prodávali v minulosti především na asijském trhu. Dá se říct, že dříve jste s nimi bojovali proti smogu a v současnosti je největším nepřítelem koronavirus?

    Zima: Řekl bych to tak, že Respilon je specialista na poli ochrany před agresivním prostředím. Třeba v Číně se našimi maskami bránili proti smogu, ale jsou tam zvyklí i na epidemie. Hodně se tam prodávala protismogová síť do oken. Do Cíny jsme vstoupili v roce 2013, do roku 2016 tam byla smogová koncentrace nejvyšší. Na ulici nebylo vidět na 20 metrů. Na každém trhu to je ale jiné, třeba v severských zemích nemají tolik chronicky nemocných pacientů, ale zase se tam dařilo prodávat membrány do funkčního oblečení.

 

Jaká část letošního roku byla nejpernější?

    Zimová: Už na přelomu února a března nám během čtyř dnů přišly objednávky od zahraničních klientů na osm milionů masek. A to jsme nevěděli, že to je jen začátek. Poptávky ke konci března vyšplhaly ke stovkám milionů kusů. Přes telefon jsme slyšeli třeba: „Koupíme 50 milionů, posíláme peníze." To bylo absurdní.

    Zima: Byly to firmy, které potřebovaly doplnit zásobu.

 

Jak jste na tom byli se zásobami vy?

    Zima: Na Filipínách vybuchla pivní týden v lednu sopka, takže jsme většinu zásob z Evropy odeslali do oblasti, aby se lidé mohli chránit před popílkem z vulkánu. Záhy poté přišel čínský Nový rok a epidemie koronaviru.

 

To zní jako velká smůla.

    Zimová: Ano, ale poptávka byla tak enormní, že by jakékoli zásoby byly vlastně malé.

 

Sopka nebyla jediný problém. Českými médii proběhla zpráva, že vám Čína zabavila 750 tisíc kusů ústenek. Sice by ani to nestačilo, ale úplně málo to taky nebylo - 700 tisíc roušek byla vaše produkce za celý loňský rok. Co se stalo?

    Zima: V Číně jsme do začátku letošního roku měli hlavní výrobu, ale pandemická situace se tam tak zhoršila, že země zakázala export zdravotnického materiálu a naše zásoby nesměly opustit výrobu.

 

Co jste dělali?

    Zima: Zkoušeli jsme tam poslat naše lidi, ale nepustili je ani do blízkosti továrny. Všude tam byli vojáci, kteří materiál hlídali.

    Zimová: Za dané situace ten postup chápu. Je logické, že při nouzovém stavu dochází k přísným restrikcím, a čínská produkce byla určená pro domácí trh a pro Světovou zdravotnickou organizaci.

 

Bylo možné alespoň si vyžádat náhradu nebo po zmírnění pandemie o zásoby zažádat?

    Zimová: Dvakrát se nám později podařilo převézt do Česka určité penzum masek. Ale část zásob tam pořád je a nevíme, v jakém je stavu.

 

Dokážete vyčíslit ztrátu, kterou vám zásah armády způsobil?

    Zima: Představte si, že roky budujete vztahy se zákazníky, řada z nich vaše výrobky potřebuje. A ti vám na jaře bouchají na dveře: „Dodejte nám naše masky!" Nebyli jsme schopni dodávat, přitom ty masky existovaly, byly vyrobené. To nebylo najeden telefon. Ty škody byly neuvěřitelné. Ano, máme vypočítané finanční ztráty, ale z pohledu narušených vztahů a energie, která se do toho musela investovat, to nejde vyčíslit.

 

Na jaře, když Česko drtila první vlna pandemie, způsobila zpráva Respilonu doslova senzaci: „Vyvinuli jsme respirátor, který zabíjí koronavirus. Už teď si Virus Killer můžete předobjednat."

Jejich výzvu vyslyšely desítky tisíc zákazníků, ale na objednávku čekaly marně - zázračný respirátor nepřicházel. Nakonec Zimoví museli lidem vrátit peníze. A sklidili kritiku ze strany mnoha klientů i médií. Stát dostal darem 30 tisíc respirátorů a další stance chtěl objednávat, tehdejší ministr zdravotnictví Adam Vojtěch to

Slavnostně vyhlašoval na všech sítích. Ale záhy se objevily pochyby o certifikaci. Firma nakonec v říjnu musela zaplatit i pokutu 210 tisíc korun České obchodní inspekci. Těžkou palbu na Respilon spustil i rektor Vysokého učení technického v Brně. Ale co se vlastně stalo? Proč nebyli schopni respirátor dodat? Dosud to nikdy detailně nepopsali.

 

Kdy vám bylo letos nejhůř?

    Zimová: V první chvíli mi naskočí situace, kdy byl plošně nedostanek ochranných pomůcek a trpěli tím

hlavně pacienti s vážnými nemocemi, kteří ze dne na den neměli ochranu. Pro ně je koronavirus jeden z řady virů, které pro ně mohou skončit fatálně. Znám jejich jména, příběhy, bylo to pro mě osobní. Měli jsme omezený počet produktů a byla neomezeně dlouhá řada lidí, kteří je poptávali. Nejhorší byly momenty, kdy jsme to málo museli přerozdělit. Rozhodnout o tom, komu darujete a kolik. To bych nepřála ani svému nepříteli.

    Zima: Pro mě to byla část roku, kdy jsme slíbili dodat Virus Killer, ale nedokázali jsme to. Dostali jsme strašně za uši. Uznávám, že jsem některé věci kvůli své naivitě neviděl.

 

Teď už ho ale máte v ruce a tvrdíte, že samosterilizační respirátor změní trh. V čem?

    Zimová: Tenhle produkt absolutně mění pravidla hry, je to ochrana před koronavirem a dalšími viry pro každého i všude.

    Zima: Je to nej lepší produkt, jaký jsme e na trh uvedli. Očekávání máme velká.

 

Pojďte mi vysvětlit, v čem mění pravidla hry.

    Zimová: Unikátností respirátoru je samosterilizační schopnost. Nanovlákno zachytí virus, druhá vrstva akcelerovaného oxidu mědi ho deaktivuje. Většina ochranných pomůcek je jednorázová. Jak je jednou sundáte, třeba jen abyste se napili, měli byste je správně vyhodit. Kolik jich spotřebuje lékař, který má dvanáctihodinovou směnu? Dvacet? Třicet? Už jen proto tento produkt dával neuvěřitelný smysl.

 

Kdy vznikl nápad začít ho vyrábět? Bylo to hned po vypuknutí pandemie koronaviru?

    Zima: Ne, vymysleli jsme ho ještě před ní. Spojili jsme naše know-how s vojenskou technologií z Izraele. A loni v listopadu jsme si řekli, že ho na konci roku 2020 uvedeme do provozu. Zimní nástup pandemie v nás ale vyvolal snahu vyrobit ho mnohem dříve. Už na jaře.

 

A kde se to tedy zvrtlo?

Bylo složité najít volnou kapacitu na výrobu. Nakonec jsme se dokázali domluvit s tureckou výrobnou, což byla výhra V únoru jsem se vracel z Turecka do lockdownu, to bylo tři týdny poté, co jsme ohlásili prodej Virus Killeru. A najednou se začaly utahovat šrouby, rušit letecké spoje, z Turecka jsem musel zpátky přes Ukrajinu a z Ukrajiny do Vídně. A když jsem na vídeňském letišti sahal na odbavovacím pultu pro kufr, ve kterém bylo 900 prvních vzorků určených pro získání certifikace, někdo mi položil ruku na rameno. Otočil jsem se a tam celníci: „Pojďte s námi."

 

Zabavili vám respirátory?

Ano, protože ještě neměly evropskou certifikaci.

 

Jak o tom ale věděli?

Možná ten kufr prošel rentgenem a viděli, že tam jsou masky, kterých byl v té době akutní nedostatek.

 

Nešlo jim vysvětlit situaci?

Ne, zabavili je a okamžitě znehodnotili. Myslím, že mám dobré komunikační schopnosti, ale tady to nemělo cenu, byli naprosto nekompromisní.

 

Dobře, ale mohl jste postupovat jinak, aby k této situaci nedošlo? Mohl jste je z Turecka nechat poslat přímo k certifikaci?

Leda bych to poslal přes expresní kurýrní službu, což by ale trvalo i tak mnoho dní a ty jsme neměli. Certifikační institut takovou zásilku sám nepřijme.

 

Jak jste se na tom letišti cítil?

Byl jsem úplně psychicky rozložený. Ale v pondělí už jsme zase řešili, jak to půjde dál. Základ v podnikání, když vedete firmu, je výdrž. Musíte vydržet cokoli. Neexistuje cesta zpátky.

 

Jenže co se zákazníky, kteří v té době už měli respirátory předobjednané?

    Zimová: Byli lidé, kteří byli vyloženě rozzlobení, nejen zklamaní. Pak byli lidé, kteří to vnímali jako ztrátu, nenaplnění očekávání, ale byli ochotni porozumět. Během jednoho týdne jsme vrátili peníze za 22 tisíc objednávek.

 

Neuvažovali jste už zkraje pandemie, že by bylo dobré zajistit si vlastní výrobu?

    Zima: Hned v lednu, když jsme měli první informace z Číny, že to bude hodně špatné, jsme objednali stroje na nanovlákenné respirátory do Česka. Na financování výstavby výroby jsme emitovali dluhopisy, což byl nejrychlejší způsob získání kapitálu. Na konci ledna jsme objednali pivní stroj, po pár týdnech druhý. Dodací doba měla být v březnu, my dostali jeden až v červnu, druhý v srpnu. A to ještě za těch podmínek, že nám zavolali a řekli: „Jestli pro něj do zítra nepošlete letadlo, prodáme ho jinam."

 

Předobjednávky už ale byly zrušené a velkou část zákazníků jste tím zklamali či naštvali. Co byste teď udělali jinak?

      Zimová: Chyba byla, že jsme byli naivní. Manžel nadšeně tvrdil „Jdeme do toho." To nakazilo i mě, tak jsme do toho skočili po hlavě. Jenže jsme to vyhlásili v době, kdy jsme vůbec nemohli tušit, co nás čeká. Část lidí vám vyčítala i to, že jste deklarovali cenu v desetikorunách, ale pak ji zvedli na tři stovky.

    Zimová: Naše cena produktů se nezměnila, taje od jara stejná. Jenže dodavatelé si přidali marži jen kvůli tomu, jaká byla poptávka po ochranných pomůckách. Říkala jsem tomu „nouzová marže", bylo to jasné parazitování na nouzovém stavu.

    Zima: Byla to vlastně taková burza. Zavolali jsme do fabriky, se kterou jsme dlouho vyráběli, a oni nám řekli: „Ale teď chceme tolik. Nedáte? Jinak to pro vás neuděláme." Logicky jsme na to museli kývnout a promítalo se to do konečné ceny.

 

Nezlobte se, ale vypadá to jako pořádná chyba, říct cenu ve chvíli, kdy respirátory ještě nedržíte v ruce.

    Zimová: Určitě.

    Zima: Většinu věcí bychom teď udělali jinak. Ale věřím, že se nám povedlo se z toho poučit. Respilon jsme úplně přenastavili a teď děláme věci s rozmyslem, a ne s prvotním nadšením a naivitou.

    Zimová: Netušili jsme, kam až to dojde, že se zavře svět. To se předpokládá těžko, když se v takové situaci ocitnete poprvé.

 

A ještě jedna výtka, která zaznívala: neměli jste na výrobky českou certifikaci. Česká obchodní inspekce vám dokonce dala pokutu 210 tisíc korun. Teď už certifikaci máte?

    Zima: Certifikace máme, ale zvolili jsme dánský certifikační institut, s certifikacemi od něj můžeme prodávat po celé Evropě včetně Česka. Certifikační střediska jsou všude přeplněná, lhůty se protáhly na dlouhé měsíce.

 

Kolik jste teď schopni vyrobit roušek na českých linkách?

    Zima: Výrobní kapacita je 18 milionů kusů masek za rok. Nemůžeme ale linky pořád pouštět na maximum,

aby se neporouchaly. Hledáme optimální rychlost a tu musíme korelovat s poptávkou. Proto pořád spoléháme i na zahraniční výrobu.

 

Jste si jistí, že se situace z jara nebude opakovat?

    Zima: Vyrábíme respirátory do zásoby, abychom jich při spuštění prodeje měli připravené nižší statisíce (v době rozhovoru prodej ještě nebyl spuštěn, naplánován byl na začátek listopadu, pozn. red.). Je to citlivé téma, tak jsme se rozhodli uvést ho v Česku jako první, a dokud nebude přebytek, nepůjdeme na další trhy.

 

A věříte, že se k vám vrátí i ti zákazníci, kteří čekali na samosterilizační respirátor na jaře?

    Zimová: Osobně jsem hovořila se spoustou klientů napřímo, strávila sem v období jara v součtu x dnů telefonováním a vysvětlováním a hovor obvykle končil v dobrém. Zklamání u mnoha z nich je, to nemůžeme nahradit ničím, jen prací.

PRODÁVAT A ROZDÁVAT

K nanovláknům jste přišli z úplně odlišných odvětví. Jano, vy jste vlastnila šperkařství, Romane, vy jste prodával cévní náhrady. Kdybyste věděli, co vás všechno v roce 2020 čeká, a odhlédli od toho, že to s sebou nese i slušný výdělek, šli byste do toho? Stálo by vám to za to?

    Zimová: Já určitě.

    Zima: Rozhodně ano. Pro mě osobně je Respilon hobby, moje součást. Je to můj motor, součástí je i Janča, kloubí se v tom všechno.

    Zimová: Nikdy jsme neměli rádi nudu. Libujeme si v akci. Třeba spadnete, ale z toho se ponaučíte a zase se zvednete, to je asi to, co máme rádi. Má to samozřejmě druhou stranu mince - fyzické, psychické vyčerpání. A umím si představit, že bychom mohli trávit více času se synem.

    Zima: Tahle situace vás nutí na sobě pracovat. Nemáte ani jinou možnost, pokud chcete, aby všechno fungovalo. Vstávám v 5.30, jdu běhat, skočím do toho a vyskočím večer. Pořád mi připadá, že je pátek. Letí to strašným tempem. Ale máte pocit, že ten život doopravdy žijete.

 

Jano, do firmy jste v roce 2017 vstoupila hlavně proto, abyste se věnovala dobročinnosti, do médií o ní ale mluvíte jen velmi neochotně. Proč?

    Zimová: Protože při našem zaměření pracujeme nutně s pacienty, kteří potřebují ochranu dýchacího ústrojí kvůli nízké či nulové imunitě. Jde o chronicky nebo nevyléčitelně nemocné. Někdy jsou to emotivní příběhy, které nemají šťastný konec. Je to intimní záležitost, kterou nechci zveřejňovat.

    Zima: Nechtěl bych, abychom byli stavěni do role mesiáše. Mise firmy je pomáhat skrze nanovlákna.

Tak pojďme mluvit jen v číslech. Dalo se pomáhat i přesto, že letos poptávka v ochranných pomůckách převyšovala nabídku?

    Zimová: Pomáhali jsme v časech dobrých i komplikovanějších. Naše aktivity ve smyslu daru nebo slevy pro chronicky nemocné se děly dávno před dobou koronaviru. A letos jsme rozdali produkty ochrany dýchacího ústrojí zhruba v hodnotě tří milionů korun. A mimo to část ministerstvu zdravotnictví. Momentálně jsme se ale dohodli na vrácení daru a vyměnění. Chceme státní rezervy vybavit dle normy vyšším typem ochrany.

 

A co zdravotníci?

    Zimová: Na jaře se na nás obraceli všichni. Jak jsme mohli, tak jsme vybavili darem všechny - nemocnice a zdravotníky ze svaté Anny v Brně, z Motola, Apolináře...

Prodáváte také nanovlákenné nákrčníky s logy neziskových organizací. Jak spolupracujete?

    Zimová: Už dlouhodobě jim z každého prodaného - a prodávají se po celém světě - nákrčníku s jejich logem dáváme 20 korun. Ve výsledku jsou to aý stovky tisíc pro každou z nich

 

Velký obdivovatel vizionáře Elona Muska má ve své kanceláři skříňku, ve které si skladuje nápady a plány do budoucna. Mohou vám připadat megalomanské, ale takový Roman Zima je.

Hýří nadšením pro nové technologie, pokrok, lepší řešení. A věří, že jednou logo Respilonu nahradí štítek „Gore-Tex“ na funkčním oblečení a botách. Nebo že bude z nanovlákenných membrán vyrábět nanovlákenné skafandry. „Poletíme do vesmíru s Elonem Muskem a já už vím, jak to uděláme," tvrdí přesvědčeně.

 

Takže jste připraveni i na to, až po pandemii opadne zájem o ochranné pomůcky?

    Zima: Ano, naše produkty se uživí i bez koronaviru. Nechceme stavět jen na maskách a oblečení, chystáme kosmetické produkty postavené na nanovláknu. Naším cílem je vybudovat českou inovativní značku, která bude symbolem kvality. Když si koupíte produkt od Respilonu, bude to podobné, jako když na počítačích vidíte „Intel Inside". My máme „Respilon Inside".

 

Jaký je teď váš pracovní režim?

    Zima: Každý den pracuji 14 až 17 hodin. Kromě jednoho: soboty. To mám vypnutý telefon a snažím se být táta a partner. Pak se také každý den alespoň 15 minut po práci věnuji desetiletému synovi. A hned potom vyřízený odpadnu. Samozřejmě je těžké řídit firmu, která funguje na tolika trzích. Od pěti od rána řešíte Asii a večer končíte v Americe. Jestli dokážu na práci přestat myslet? To ne, přemýšlím nad ní neustále.

    Zimová: Já se naučila fungovat v blocích času, společně se svým synem. Určím, že je pracovní blok, on jde dělat úkoly, já odpovídám na e-maily, pak je blok pro nás a jdeme na procházku. Je pro mě ale pořád náročné přepínat z pracovní role do módu „matka". Naše tempo je teď vražedné a není to dobře. Často si řekneme, že vypneme a budeme se bavit o něčem jiném, ale během minuty jsme zase v tom.

 

Byl u vás letos alespoň jeden den, kdy nepadlo slovo „koronavirus" nebo „Respilon"?

    Zimová: Slovo „koronavirus" skoro nepoužíváme. Ale že bychom nepracovali? Tak to určitě ne. I dovolená v létě byla pracovní. Ani při nejlepší vůli to nebylo možné. Ale dívám se na to tak, že jsou okamžiky, kdy se maká, a okamžiky, kdy můžete zvolnit. A my teď makáme.

 

Zní to ale docela nezdravě.

    Zimová: Děláme spoustu strategických kroků, které zajišťují chod firmy bez nás, ale nejdou zrealizovat ze dne na den. I kdyby situace přetrvala, jsme připraveni.

 

Jak je pro vás jako firmu, která prodává na světových trzích, důležité, abyste mohli neomezeně cestovat?

    Zima: Když jsem se z Turecka nemohl dostat do Evropy, teprve mi začalo docházet, co se děje, nebylo možné domluvit nic. Když cokoli domlouvám, je důležité, abychom se s partnery potkali třeba na večeři.

    Zimová: Dobře, ale dokázali jsme všechno přesměrovat na videocall...

    Zima: Jako krajní řešení, jenže byznys potřebuje osobní kontakt.

 

Je to spíš výhoda, nebo nevýhoda, že pracujete spolu?

    Zima: Když jsme se rozhodovali, jestli žena v roce 2017 vstoupí do firmy bylo riziko, že to může skončit všelijak. Ale nikdo by ji nedokázal vést tak lidsky jako Janča, Máme samozřejmě i nějaké názorové výměny, díváme se na věci jinak.

    Zimová: Ale to je právě super. Lišíme se v tom, že manžel rád vymýšlí věci sám, já jsem na úplně opačném konci spektra, věřím v synergii, víc hlav víc vymyslí. Problém vidím spíš v tom, že si od sebe neodpočineme a nosíme si práci domů. A někdy si nosíme i domov do práce. @

 

Zdroj: FORBES listopad 2020

DTEST OVĚŘIL ÚČINNOST NANO RESPIRÁTORU RESPIPRO CARBON FFP2

 

Společnost dTEST ověřila, že respirátor Respilon nano filtration Halfmask má vyšší filtrační účinnost než deklarovanou třídu FFP2, a patří jednoznačně mezi nejspolehlivější prodávané respirátory v České republice.

Ve vydání číslo 12_2020 časopis dTest testoval mimo jiné 13 kusů výrobků respirátorů různých značek a různých výrobců - z Německa, z Číny ale také z Česka. Cílem bylo ověřit zejména deklarovanou normu výrobku, předepsanou filtrační účinnost a prodyšnost respirátorů. Aby se člověk nenakazil nemocí COVID-19, je krom těsnosti masky na obličeji, nejdůležitější filtrační účinnost respirátoru. Aby výrobek splňoval normu EN 149+A1 a bylo možné jej zařadit do filtrační třídy FFP2, musí zachytit nejméně 94% částic velikosti 0,6µm. 

 

Námi prodávaný respirátor RESPIPRO CARBON FFP2 od výrobce Respilon ČR splnil hodnoty nad očekávání. Při testování bylo zjištěno, že účinnost filtrace kapének velikosti 3µm je 100%. Filtrační účinnost proti částicím velikosti 0,6µm je 99% (podle normy stačí 94%) a dokonce z 90 % zachytí i částice o velikosti menší než 0,2µm. Dalo by se tedy říci, že splňuje nejen kritéria pro filtrační třídu FFP2, ale i pro třídu FFP3, tedy tu nejvyšší!

Menší nevýhodou je horší prodyšnost, ale ta je dána vykoupena lepšími vlastnostmi materiálu a spolehlivější ochranou nositele.

 

Test také potvrdil, že zhruba polovina i českých výrobků bohužel nesplňuje požadovaná kritéria, zejména pak filtrační účinnost. 3 výrobky byly označeny za klamavé. 

2 položek celkem